Mapa kurzem vůdce malého plavidla

 Na začátku všeho je rozhodnutí

Ano, chci se stát kapitánem nebo kapitánkou.

 Ano, potřebuji papíry na loď.

A nyní, který kurz z nabídky si vybrat?

  1. můžete si stáhnout Přehled oprávnění
  2. můžete prostudovat webové stránky
  3. můžete hledat na webu SPS
  4. můžete zavolat nebo napsat a poptat se

Jak kurz získat?

Máte-li představu o kurzu, který potřebujete, můžete ho objednat na webu Dáma za kormidlem nebo Kapitánem v Poděbradech, podle toho, který web[1] se vám více líbí. Zde také najdete ceník, termíny a spoustu informací a článků na blogu.

Návod na nákup:

  1. vyplnění fakturačních údajů, výběr kurzu, odeslání
  2. na email okamžitě přijde faktura, po zaplacení daňový doklad
  3. výběr termínu a rezervace

Máte kurz, máte rezervovaný termín a chcete vědět kdy, kde, v kolik a co bude. To vše vám pošlu asi týden před kurzem. V hromadném emailu najdete mapky, adresy, připomenu potřebné doklady, oblečení a tak.

Součástí kurzu jsou studijní materiály, posílám je těsně po kurzu, na kurz samotný je nepotřebujete. Jsou to elektronické materiály a nedoporučuji je tisknout.

Den D

Program prvního dne:

  1. Tak, jak se scházejí budoucí kapitánky a kapitáni, vybírám přihlášky a ostatní požadované doklady a doplatky. Jaké doplatky? Ty jsou obvyklé v případě, že účastníci dostanou jako dárek kurz v nějakém rozsahu a sami se rozhodnou, že si ho rozšíří. Nejčastěji o výcvik, protože se necítí dostatečně zkušení k absolvování zkoušky z praxe, nebo o moře. Dále si účastníci vyberou termín testů a místo, kam zašlu přihlášku.
  2. Školení většinou zahájí kpt. Petr instruktážním filmem zaměřeným na zkoušku z praxe, dále pokračuje příprava na testy a vysvětlování složitějších otázek. Výklad je prokládán zajímavými filmy. Dopoledne se věnuji základnímu kurzu VMP, odpoledne pokračujeme mořem a plachetnicí. Končíme mezi 16. a 17. hodinou.

 

Praxe

Probíhá na Labi v Poděbradech, dopoledne výcviky, odpoledne zkoušky. Rozvrh řešíme operativně podle počtu zájemců. Praxi drží pevně v rukou kpt. Petr Křenek, akreditovaný zkušební komisař a námořník s dlouholetou praxí.

Výcvik

Výcvik je důležitý především pro ty, kdo nemají s lodí žádné zkušenosti. Naučí se loď ovládat, to znamená:

  1. plavba ve výtlačném režimu,
  2. plavba ve skluzu
  3. odplouvání od břehu
  4. připlouvání ke břehu,
  5. vyvazování
  6. proplouvání komorou

Dále vázání uzlů, spouštění a ovládání motoru, navigace, vysílačky, orientaci na vodě a další dovednosti dle osnov.

Kromě toho kapitán po celou dobu výcviku neustále předává své zkušenosti.

Zkouška z praxe neboli ověření praktických dovedností

Jedná se o zkoušku certifikovanou osobou a doklad má kulaté razítko. Ti, co mají s lodí zkušenost, a ti, kteří prošli výcvikem, se jí obávat nemusí. Ale může se stát, že kapitán – zkušební inspektor – někoho vyhodí, i když zřídka.

Dá se přirovnat k jízdám v autoškole.

Osvědčení je nutné přiložit k přihlášce na SPS.

Dalším krokem je domácí příprava a testy na Státní plavební správě

Nyní začíná období šprtání a neustálého opakování testů do té doby, než je zvládnete bez chyby několikrát po sobě. K tomu vám pomohou i studijní materiály, kde najdete odpověď na každou otázku. Je dobré se naučit opravdu dobře, protože opakování zkoušky je zbytečná ztráta času.

 

Slovníček:

VMP, M = oprávnění pro motorový člun

MPZ, C = průkaz na moře, rozšíření VMP

S = oprávnění na plachetnici, doplňkový kurz

Ověření praktických dovedností = zkouška z praxe

Osvědčení o ověření praktických dovedností = papír, který za zkoušku dostanete od nás, přikládá se k přihlášce

Zkouška – z praxe

Test – z teorie

Výcvik – průprava před zkouškou

SPS = Státní plavební správa

 

 

Zajímavosti z kurzů

V únoru 2017, mrzlo, až praštělo – zamrzly nejen rybníky, ale i řeky – jsem dostala požadavek proškolit výzkumníky před cestou na Antarktidu. Teď hned a ještě lépe včera. S řízením lodi neměli žádnou zkušenost, a co hůř, nevěděli, co je na místě čeká. Jen to, že se mají přeplavit na „nějakém“ člunu. Samozřejmě se nesmí nic stát.

Mým úkolem bylo připravit je na testy na plavebce, a to tak, aby to „dali na první dobrou“, protože neměli čas na přípravu. Ne, že by je na Antarktidě mezi ostrovy potkaly plavební znaky, ale otázek v testech je opravdu hodně a bez testů to nejde. Průkaz mít museli.

Dalším ořechem byla praxe, pánové na lodi v životě neseděli, výbavu nakupovali v průběhu kurzu. Labe zamrzlé na kost. Naštěstí poroztála Vltava v Praze. Kapitán Petr připravil a spustil zazimovanou loď, vybavil ji záchrannými prostředky a pak všichni chlapi strávili v mraze na vodě mnoho hodin včetně noční plavby. Musel pány připravit na všechny možné situace a byli opravdu v dobrých rukách. Ani jim nevadilo, že si mrazu užili už v Čechách, tak to bylo výživné.

Dostali jsme náročný úkol, ale zhostili jsme se ho se ctí. Polárníci byli spokojení, hodně se naučili, průkaz získali a v ledovém moři se plavili bez nehody.

Takže vidíte, že lze leccos. A že počasí není žádná překážka.

Ale když se počasí povede, je výcvik a zkouška příjemný outdoorový zážitek.

 

Lektorka kurzu VMP

Jana Balcarová

Zkušební komisař

Kpt. Petr Křenek

Máte-li dotazy ohledně kurzů, neváhejte kontaktovat:

Kapitánem v Poděbradech

www.damazakormidlem

 

 

[1] Oba weby jsou moje a vytvářela jsem je sama. A stále na nich něco vylepšuji.

 

 

Přehled oprávnění vůdce malého plavidla

Pomůže vám s výběrem toho nejvhodnějšího kurzu právě pro vás.