Co se změnilo u zkoušek

O průběhu zkoušek na papíry na loď dříve a nyní


Jak je vám jistě známo, pro získání papírů na loď – průkaz vůdce malého plavidla – potřebujete dvě zkoušky, teoretickou a praktickou.

Teoretická není lehká a mnohým zájemcům se do ní nechce. Tak to zkouší, jak se dá.

Určitě jste slyšeli věty typu: „Já tam ani nebyl, zavolal jsem …, a ten mi to dal.“

„Žes neřek’, moh’ jsem zavolat tomu, to je můj známý…“ atd.

Ale od chvíle, kdy jsou testy skládány na počítači, kamarádíčkování skončilo. Sice lidová slovesnost traduje, že na některých plavebních správách jsou shovívavější, a Praha to není, ale nespoléhejte na to. Jen si to představte: 419 otázek, počítač vybere 35, každá 3 možné odpovědi, máte na to 30 minut. Kde vzít čas na štrachání v tahácích si neumím představit. Prostě víš, nebo nevíš. Buď jsi připravený, nebo nejsi. Ale klid. K tomu je dobré kvalitní proškolení, ne takové, že lektor vezme skripta a začne diktovat 1 a, 2 c, 3 a, a, c, a, a, b atd. To si můžete nalistovat sami a nevynakládat tisíce. Lektor vás musí připravit jak na úspěšné složení testů, tak na používání znalostí v praxi.


Ahoj Jano,
zkoušky mám úspěšně za sebou, jsem čerstvým majitelem MPV rekreačního plavidla a průkazu VMP.
Přiznám se, byl jsem trošku nervózní, jakmile jsem však kliknul na první otázku, šlo to hodně rychle. Možná, kdybych si to kontroloval, tak tu jednu chybku bych objevil ( VMP – 1 chybka, MPZ – 0 chyb, S – 0 chyb ).
Ještě jednou děkuji za možnost přípravy z velmi dobře připravených podkladů. Mně osobně hodně pomohlo neustálé absolvování testů na stránkách plavební správy. Je pravdou, že jsem se k některým otázkám v přípravných testech vůbec nedostal, záleží, co je vygenerováno. A proto je dobré je točit dokola. Čím víc, tím lépe. Ležel jsem v tom „natvrdo“ pět dní, denně tak 30 testů (tedy 10x všechny tři kategorie). Občas rychlé studium Vašeho manuálu. No a je to.
P.

Ahoj Jano,
zkoušku jsem dnes úspěšně vykonala, zvládla jsem to napoprvé 🙂
(Jednou jsem ji musela přeložit kvůli nemoci.)
Děkuji za kurz, ráda vzpomínám na krásný víkend v Poděbradech!
A. M.

A k praxi se nyní dostáváme. Tam kamarádíčkování bujelo ve velkém. A nejen kamarádíčkování. Moje známá si dělala papíry před několika lety, ještě před zavedením nového pořadí zkoušek. Komisař ji požádal, aby obeplula tu bílou bojku. Bojka byla nejen bílá, ale taková načechraná a s dlouhým krkem. Párkrát hrábla nožkou a důstojně se vzdálila dřív, než kamarádka nabrala směr.

Komisař se smíchem pravil: „Uspěla.“

A dostala papíry.

Tak to prostě chodilo.

Až do doby, něž došlo na vodě k první velmi vážné tragédii.

Je fakt, že už panovala na vodě docela slušná džungle, Orlík, Slapy, … Každý tam řádil jak chtěl, předpisy nejen málokdo dodržoval, mnozí o nich neměli ani ponětí, a bylo jasné, že se s tím musí něco dělat, ale znáte to!

Jenže pak mladík, který nehodu zavinil, prohlásil něco ve smyslu: „To mi nikdo neřekl, dostal jsem papír za 10 minut.“ Věřím tomu, mluvila jsem s lidmi, kteří dostali papír a ani při zkouškách neseděli za kormidlem, nebyl čas. A to je měli zaplacené.

A jak vypadají kvalitní zkoušky z praxe nyní?

Státní plavební správa velmi zpřísnila způsob vydávání osvědčení o ověření praktických dovedností při vedení malého plavidla.

Již by se vám nemělo stát, že osvědčení získáte v rámci výcviku. Naopak, výcvik od zkoušek musí být striktně oddělený, prováděný nejlépe v jiný den.

Během zkoušky musíte splnit řadu požadavků a prokázat znalosti dle osnov vydaných Státní plavební správou. Je to náročné a je to dobře. Tím vás nechci strašit. Nebojte, dáte to, ale výsledkem bude fakt, že jste se něco naučili. Nechcete přeci být na vodě za blbce.

Dostat papíry za nic není výhra.

Takže i při zkoušce z praxe bude platit: buď umíš, nebo neumíš. Ale nebojte. Kvalitní výcvik to spraví. A je to pro vás.

Vždyť je na co se těšit! Modrý řidičák vás bude bavit.

Přehled oprávnění vůdce malého plavidla

Pomůže vám s výběrem toho nejvhodnějšího kurzu právě pro vás.